Lorem ipsum dolor

Trainee-programmet giver et værdifuldt afkast til organisationen

Af Trine Grauholm

Aug 17

Trainee-forløb: Når Jysk Fynske Meder den 6. april 2021 starter det 7. trainee-forløb i JFM-regi, byder vi velkommen til 10 nye, unge trainee-medarbejdere.

To gange om året ansætter vi et hold nye trainees i et uddannelsesforløb på 12 måneder. Et hold med start 1. april og et med start 1. oktober.

- Af det seneste hold har vi lige fastansat de otte som medierådgivere på forskellige lokationer i koncernen, fortæller Henrik Frisch, der er salgschef i BtB Salg Øst.

- Med hele 17 fastansættelser ud af de seneste 25 trainees synes jeg, vi har fået skabt et centralt og værdiskabende program, som alle kan være stolte af. Det skyldes flere ting. Vi har blandt andet stor opbakning fra de forskellige afdelinger og enheder i koncernen, og der er mange nøglepersoner, som bidrager til trainee-programmet med blandet undervisning og produkttræning. Vi værdsætter, at de interne afdelinger stiller både viden, kompetencer og tid til rådighed for vores trainees - igen og igen. Den brede, interne opbakning siger lidt om, at der er en forståelse for hvor vigtige trainee-forløbene er for vores organisation, siger han.

Fast job

- Endvidere kan vi tydeligt se, at den store andel af trainees, som tilbydes en fast stilling, er et resultat af, at vi i løbet af de seneste tre år er blevet skarpere både i rekrutteringsforløbet og i uddannelsesforløbet som helhed, og trainee-programmet begynder absolut at vise sit værd, fortsætter Henrik Frisch.

- Jeg bliver jævnligt kontaktet af salgschefer rundt omkring i vores organisation, som spørger, om vi har traineeprofil med bestemte kompetencer, der matcher deres behov. Det kan være en medierådgiver, en digital specialist eller en radiospecialist. På grund af vores trainee-program kan de rekruttere en medarbejder internt, som er ”opfostret” i medieverdenen, og vi har allerede har været igennem en svær rekrutteringsproces. Dermed undgår de respektive salgschefer den ofte lange og svære proces, som det er at at finde nye, lokale medarbejdere, siger han.

Effekten af et kontinuerligt trainee-program ses efterhånden også uden for JFM.

- Vi mærker tydeligt, at vi er blevet attraktive for nye ansøgere til trainee-stillingerne. Nogle vender tilbage og søger igen, hvis de ikke kom ind i første omgang. Det er et godt tegn på, at uddannelsen anses for at være både brugbar og seriøs, ikke mindst fordi kandidaterne afslutningsvist får et statsligt uddannelsesbevis samt 10 ECTS-point i akademiuddannelsen i faget Salgspsykologi og Grundlæggende salg, siger Henrik Frisch.