Mere end 90 procent af alle abonnementer bliver nu solgt til fuld pris.
Priser: Mange års rabatpolitik er et overstået kapitel i Jysk Fynske Medier, og de første to måneder af 2021 er 90 procent af alle abonnementer på tværs af alle kanaler solgt til fuld pris.
Tidligere har det tal været helt nede omkring 15-18 procent, fortæller BtC-chef Henrik Lassen. Samtidig er det faktiske antal af abonnementer også steget, og det giver grobund for optimisme.
- Kan vi holde det niveau, er vi rigtigt godt tilfredse, siger han.
Tidligere talte abonnementer med helt op til 50 procent i rabat med i Dansk Oplagskontrol, og det var medvirkende til, at man forsøgte at holde antallet af abonnenter oppe ved hjælp af tilbud og kampagner.
"Vi har også fået fokus på at sælge ind på værdien af at have et abonnement i stedet for at sælge ind på prisen."
Henrik Lassen, BtC-chef
De senere år har guleroden i højere grad været et håb om, at man kunne få kunderne til at konvertere til et abonnement til fuld pris, når prøve- eller kampagneperioden udløb. Konverteringsraten har dog været faldende, strategien var en underskudsforretning, og til sidst gav det kun én fuldt betalende abonnent, hver gang 100 tegnede et prøveabonnement til en stærkt reduceret pris. Dertil kom den negative påvirkning af de kunder, der i årevis har betalt et abonnement til fuld pris.
- Beslutningen om at sadle om og forsøge at sælge til højere og højere priser kom i forlængelse af et samarbejde med et analyseinstitut i München, som vi løbende er i dialog med for at teste, hvor meget vi kan skubbe til priserne uden for stort et frafald. Vi har også fået fokus på at sælge ind på værdien af at have et abonnement i stedet for at sælge ind på prisen, siger Henrik Lassen.
Tidligere har især de digitale salgskanaler været garanter for meget lave priser, men et nyt, digitalt team har sørget for, at det nu er hele 98 procent af alle abonnementer solgt gennem digitale kanaler, der bliver solgt til fuld pris.