Lorem ipsum dolor

Magasin- og tillægsredaktionen rykker digitalt

Af Hanne Damgaard Frette

Aug 17

Madanmelder Martin E. Seymour (tv) og vinskribent Kenneth Klingenberg guider lytterne igennem vinens forunderlige verden i podcasten Vinskolen, der har eksisteret i snart et år. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Udvikling: I flere år har magasin- og tillægsredaktionens fem faste ugentlige magasiner, blandt andet Magasinet Rejser og Magasinet Livsstil, og omkring 100 tillæg været en succes hos læsere og annoncører i alle 14 dagblade. Nu er tiden endelig inde til at rykke digitalt.

Det sker med produktion af videoer, podcasts og live-sendinger inden for mad & drikke samt hus & have, som er det, læserne efterspørger. Første live-sending er i april, hvor madanmelder Martin Seymour går i køkkenet med dronning Margrethes tidligere kok Thomas Pasfall, hvilket efter planen gentages tre gange resten af året. Senere følger live-sendinger og videoer fra seværdige haver blandt andet hos Magasinet Livsstils faste haveskribent, Helle Troelsen, hvis første video handler om forspiring af frø. P.t. undersøges muligheder i markedet for sponsorer.

Martin Seymour producerer også sammen med vin-skribent Kenneth Klingenberg podcasten Vinskolen, hvor konceptet er rundhåndet og begejstret fakta om de pågældende vinlande, mens der pågår en test af en håndfuld forskellige flasker fra området, som kan erhverves enten i en webshop eller på hylderne i supermarkedet eller vinhandleren.

Erfaringen viser også, at boligreportager for eksempel fra en container hentet i Kina og forvandlet til teenagehule i en fynsk parcelhushave i weekenden kan trække over 100.000 brugere på tværs af de 14 dagblades websites og generere op mod tusind kommentarer på sociale medier. Håbet er, at sådanne succeser kan føre til faste placeringer på alle webforsider med en boks med Rejser & Oplevelser samt Bolig & Livsstil, som norske Amedia har succes med.