Lorem ipsum dolor

Dao investerer i ny sorteringscentral

E-handlen er eksploderet, og distributionsselskabet Dansk Avis Omdeling, Dao, vækster markant. En ny sorteringsterminal med mulighed for mere automatiseret sortering er derfor ved at blive bygget i Fredericia, og senere forventes et lignende anlæg på Sjælland at blive opført.

Af Trine Grauholm

Aug 17

Dao er stiftet for at sørge for, at vores dagblade kan bringes bedst og billigst ud i postkasserne, og det gøres ved hele tiden at finde noget supplerende forretning, der kan kompensere for oplagsfaldet på papiraviserne. Foto: André Thorup

Distribution: Januar 2021 blev en skelsættende måned for distributionsselskabet Dansk Avis Omdeling, Dao.

For første gang nogensinde leverede logistikvirksomheden nemlig flere pakker i januar end i december året før. Eksplosionen i danskernes brug af e-handel skyldes selvfølgelig i en vis grad samfundsnedlukningen, og den fortsatte vækst i 2021 kommer samtidig med, at væksten i Daos omsætning i forvejen er steget mere end 100 procent fra december 2019 til december 2020.

- Vi har aldrig haft så travlt som i 2020, og vi havde ikke i vores vildeste fantasi forestillet os, at vi ville få endnu mere travlt i januar end i julemåneden. Selvfølgelig spiller samfundsnedlukningen en betydelig rolle, men udviklingen understreger, at danskerne for alvor har taget e-handlen til sig. Derfor tror vi på, at væksten fortsætter med uformindsket styrke, siger direktør Morten Villberg.

"Vi har aldrig haft så travlt som i 2020, og vi havde ikke i vores vildeste fantasi forestillet os, at vi ville få endnu mere travlt i januar end i julemåneden."
Morten Villberg, direktør for DAO

På den baggrund er Dao netop ved at opføre et nyt, stort pakkesorteringsanlæg i en ny terminalbygning i Fredericia, hvor Dao i højere grad får mulighed for at sortere pakkerne automatisk, hvilket er afgørende for at kunne følge med efterspørgslen. Det er planen, at anlægget skal tages i brug i andet halvår af 2021, mens der også skal bygges et anlæg på Sjælland, som kan tages i brug i 2022.

Privatpakker i vækst

Dao havde i 2020 en nettoomsætning på 728 millioner kroner, hvilket er en vækst på 35 procent i forhold til året før, og ifølge koncernlogistikchef Morten Christensen betyder det, at Dao også vinder markedsandele i et pakkemarked i hastig vækst.

Der findes ikke officielle tal for pakkemarkedet i Danmark, men det vurderes, at totalmarkedet for pakker er vækstet med omkring 14 procent om året siden 2015, og at totalmarkedet i 2020 udgjorde 135 millioner pakker.

Det er markedet for privatpakker, der driver væksten, og frem mod 2022 forventes markedet at stige med yderligere otte til 10 procent om året. Dao har på BtC-markedet for pakker til private en markedsandel på omkring 18 procent, mens tallet er omkring 13 procent for totalmarkedet, men den andel ventes at stige med en-to procent om året de kommende år.

- Dao er stiftet for at sørge for, at vi kan bringe vores dagblade bedst og billigst ud i postkasserne, og det gør vi ved hele tiden at finde noget supplerende forretning, der kan kompensere for oplagsfaldet på papiraviserne. Normalt ville omdelingsprisen på aviserne stige, når det trykte oplag falder med 8-10 procent, men på grund af øvrige produkter, som udover omdeling af pakker også omfatter breve og magasiner, kan vi fastholde omdelingsprisen, og dermed sikre en rentabel abonnementsforretning, siger Morten Christensen.

Foruden den natlige pakkeomdeling, kører Dao også pakker ud til diverse pakke-shops, mens det tredje forretningsben er Dao Food, som kører måltidskasser og fisk ud til forbrugerne om natten.

Morten Villberg, administrerende direktør i distributionsselskabet dao, mener ikke, at firmaet har problemer med at levere pakker i Munkebo. Privatfoto